Zoals elk systeem is het belangrijk om regelmatig onderhoud op plaats te laten vinden zodat je er zeker van kan zijn dat alle systemen en processen goed blijven werken.
Je kunt dit onderhoud verdelen in 2 groepen:

Geautomatiseerd onderhoud

De cognos omgeving, waar we momenteel veel mee werken, is heel goed in staat om op verschillende vlakken onderhoud in te plannen en middels geautomatiseerde processen onderhoud uit te voeren. Deze geplande onderhoudswerkzaamheden kun je makkelijk buiten kantooruren doen waarna je alleen het log hoeft na te kijken voor de betreffende status van het onderhoud.

Regulier onderhoud

Ook is er altijd regulier onderhoud dat eens in de zoveel tijd opkomt waardoor mogelijk de services tijdelijk niet beschikbaar zijn. We proberen de onderhoudswerkzaamheden waarbij een kans bestaat van het uitvallen van de services zo veel mogelijk te plannen buiten werktijden of op rustige dagen. Ook zijn er tal van onderhoudswerkzaamheden waarbij de server geheel niet uit de lucht hoeft en er geen kans is op het wegvallen van de services.