Eén van de moeilijkste dingen bij vraagstukken is het op de juiste wijze communiceren. In heel veel gevallen denkt men dat ze een vraag goed hebben gesteld, maar komen ze er later achter dat de vraag niet op de juiste wijze is aangekomen.

Helaas kunnen we dit niet geheel weghalen door formulieren in te vullen of gesprekken in te plannen. Wel is het belangrijk om een goede heldere manier van vastleggen te hanteren waarbij de twee partijen het eens zijn over de vraag, en waar men zich ook aan kan vasthouden als er onduidelijkheden ontstaan in het proces.

Ondersteunende middelen

Er is een sjabloon ontwikkeld dat we inmiddels al een 2 jaar gebruiken waarbij de informatie uitvraag tot in in detail kan worden uitgewerkt. Dit sjabloon is momenteel binnen de cognosrapporten opgenomen waardoor je alle gegevens van vraag tot uitwerking op één plek is bewaard. Uiteraard is dit eveneens te realiseren in iedere willekeurige BI-omgeving. Hierdoor is het voor de vrager, bouwer en gebruiker van het rapport helder wat de bedoeling is van het rapport en wat de uitwerking nou daadwerkelijk verteld.